Guide: Sådan gør du både dine kunder og medarbejdere glade

Guide: Sådan gør du både dine kunder og medarbejdere glade

Sponsoreret

Der findes et hav af teorier og ledelsesprincipper, som giver hver deres bud på god ledelse og kundetilfredshed. Nogle gange kan det til gengæld betale sig at flytte sit fokus væk fra teorierne, og i stedet kigge nærmere på de praktiske løsninger og fysiske rammer i sin virksomhed – det kan nemlig lette dagligdagen for rigtig mange mennesker. 

Telefonen hos sekretæren i økonomiafdelingen ringer. Hun besvarer opkaldet, men i virkeligheden er det slet ikke sekretæren, kunden vil have fat i. Hun stiller hurtigt opkaldet videre til autoværkstedet, for henvendelsen drejer sig om, hvornår kundens bil er færdig med at blive undervognsbehandlet.  

Sekretæren og mekanikeren har aldrig mødt hinanden før. De arbejder nemlig i hver sin del af Danmark, da det tænkte selskab har en bred vifte af autoværksteder rundt i hele landet. Alligevel formår de to kolleger at samarbejde – til kundens fordel og for at gøre det nemt og hurtigt at kunne fortsætte arbejdet uforstyrret, selvom nogle af kunderne ringer det forkerte sted hen. 

Alle medarbejdere i både små og store virksomheder kan løfte i flok, hvis de interne kommunikationsfaciliteter virker. Når virksomheder benytter sig af professionelle telefonløsninger, som både gør det muligt at ringe nemt til hinanden internt, men også at viderestille kunder til andre afdelinger, letter det arbejdsgangen, samtidig med at det øger kundernes tilfredshed og indtryk af virksomheden. 

Tidligere var det et kabelkaos, der kunne minde om en lygtepælsrække i Istanbul, når der skulle installeres interne telefonisystemer i danske virksomheder, men med moderne IP telefonsystem kan selv komplicerede sammensætninger løses med den rigtige faglighed og erfaring. 

Datateknik og telefonsystemer har eksisteret i Danmark i mere end 100 år, men vigtigheden af gode kundeoplevelser har vel aldrig været større. Ifølge Tomas Lykkes bog ”Vil du anbefale os?” er kundeoplevelsen vigtig for hele organisationen, så hvis virksomheder strømliner kundeoplevelsen hele vejen fra topledelsen til de yderste afkroge af selskabet, kan det være med til at give de optimale rammer for vækst.